Vés al contingut

EL GUST POPULAR I L’ACCIÓ SOCIAL ORGANITZADA DELS MITJANS DE COMUNICACIÓ DE MASSES

Juny 2, 2013

LAZARSFELD; MERTON: “…parece obvio que un hombre que posee nada más que la razón, no puede resistirla (la propaganda)” [1]

Aquests autors consideren que el poder dels mitjans, per el mer fet d’existir està sobrevalorat. Per sobre d’aquest hi ha la voluntat dels grups de poder d’exercir un control social. En el món liberal nord-americà el poder de la coerció i la violència ha estat suplantat pel poder que els grans poder industrials tenen per penetrar en les voluntats “lliures” dels ciutadans. La ràdio i la propaganda són motiu d’aquest control social.

En un  context en el qual la por socials era altament significada, els sociòlegs i estudiants dels mitjans giren la seva mirada cap al poder potencial dels mitjans, els seus efectes culturals i el suposat deteriorament deliberat del gust i la cultura popular. Les dades de consum, altíssims nivells d’audiència radiofònica o de venda d’entrades als cinemes no donaran per ells mateixos una dada objectiva, que caldrà valorar quines són les funcions que han adquirit els mass media.

I en òptica funcionalista, entre algunes de les funcions més significades, les d’atorgar estatus als problemes públics, i per extensió oferir les solucions que demanda la societat, i atorgar prestigi i autoritat als individus, de la mateixa manera que ho fan amb els béns de consum, i també amb els productes de les industries culturals.

 Els mitjans regulen les normes socials, i el seu control per l’acció social organitzada esdevé temptador en un mercat de lliure regulació. Tenen la capacitat de conduir al conformisme social i alta influència en el gust popular. Els mitjans també exerceixen la funció narcotitzant, és a dir, la capacitat d’oferir evasió, oci i entreteniment regulat, de manera les masses obtenen la satisfacció en el lleure d’una manera controlada. Aquesta funció correspon al cinema, la ràdio, la literatura i la música popular,….

En aquest ordre de les coses, caldrà aportar una nova visió per tenir una panoràmica completa i obrir un anàlisi sobre l’estructura de la propietat productiva i ideològica dels mitjans.

Imatge


[1] LAZARSFELD, Paul F. i MERTON, Robert K. “Los medios de comunicación de masas. El gusto popular y la acción social organizada”. Pàg 231

Anuncis

From → Uncategorized

Feu un comentari

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: